[ویدئو] کزاکو: چگونه می توان تجزیه و تحلیل DNA را انجام داد؟ DNA ، این مولکول موجود در تمام سلولهای زنده حاوی کلیدهای توسعه و عملکرد یک موجود است. ما در حال حاضر وسایلی برای ترتیب آن و درک بهتر آن داریم. Unisciel و دانشگاه لیل 1 با برنامه کزاکو به ما توضیح می دهند که چگونه اسرار این مولکول را کشف کنیم.
12 درصد از حاملگی ها با چند جنین شروع می شوند ، اما در اکثر موارد ، این دومی بدون ردیابی به طرز مرموزی ناپدید می شوند. محققان به تازگی یک امضای ژنتیکی منحصر به فرد دوقلوها را کشف کرده اند که می تواند منجر به آزمایش شود تا مشخص شود آیا شما در دوران رشد داخل رحمی خود دوقلو داشته اید یا خیر.
بدون آنکه بدانید ، شما ممکن است تقریباً دوقلو واقعی داشته باشید که توسعه آنها به ثمر نرسیده است. گاهی اوقات یک جنین دوقلو قبل از ناپدید شدن در سونوگرافی ظاهر می شود ، اما در موارد دیگر می تواند بدون ترک اثری جذب شود. تا 12 of از حاملگی ها با چند جنین (دوقلوهای واقعی یا دو برادر) شروع می شود ، اما تنها 2 these از این حاملگی ها در نهایت منجر به تولد چند قلو می شود. دوقلوهای یکسان ، ناشی از تقسیم اولیه جنین ، به نوبه خود 3 تا 4 مورد در هر 1000 تولد را نشان می دهد. علل این ناپدید شدن ها به طور کلی ناشناخته مانده است. احتمالاً کمبود فضا یا مواد مغذی.
جنی ون دانگن و همکارانش در دانشگاه آمستردام هلند به تازگی یک اصلاح ژنتیکی مختص دوقلوهای یکسان را کشف کرده اند که می تواند منجر به آزمایش شود تا بدانید آیا در دوران رشد خود دوقلوهایی را که در دوران بارداری در رحم ناپدید شده اند به اشتراک گذاشته اید یا خیر. محققان بیش از 6000 ژنوم از دوقلوهای یکسان ، دوقلوهای برادرانه یا والدین دوقلوها را اسکن کردند تا یک "امضای" منحصر به فرد برای دوقلوزایی بیابند.
آنها در حقیقت کمتر از 834 توالی DNA را کشف کرده اند که مشخصات اپی ژنتیکی آنها در دوقلوهای یکسان در مقایسه با تولدهای مجرد متفاوت است. این تغییرات مربوط به متیلاسیون DNA است ، یعنی افزودن یک گروه CH3 بر روی سیتوزین ها یا آدنین ها. متیلاسیون به خوبی شناخته شده است که به طور مستقیم بر مکانیسم های سلولی خاص ، از جمله رویان زایی تأثیر می گذارد. تحقیقات نشان می دهد که متیلاسیون در مراحل اولیه رشد (چند روز پس از لقاح ) اتفاق می افتد و بنابراین در طول میتوز ، به هر سلول دیگر ، به سایر سلولهای دختر منتقل می شود.
متیلاسیون DNA تنها چند روز پس از لقاح رخ می دهد ، به این معنی که در طول تقسیم سلولی به تمام سلول های دختر منتقل می شود. © SciePro ، Adobe Stock
برخی از تغییرات اپی ژنتیکی که در دوقلوهای یکسان مشاهده می شود ، نسبتاً منطقی به نظر می رسد ، زیرا آنها مستقیماً بر ژنهای دخیل در چسبندگی سلولی تأثیر می گذارند. در نتیجه دومی می تواند دررفتگی جنین را تسهیل کرده و بنابراین باعث حاملگی چند قلو شود. اما متیلاسیون های دیگر نقش مشخصی ندارند ، مانند آنچه در انتهای کروموزوم ها یافت می شود. جنی وان دانگن می گوید: " مطالعه ما با این واقعیت انجام شد که ما در مورد علت بوجود آمدن دوقلوهای تک زایشی اطلاعات کمی داریم." ما می دانیم که در مورد دوقلوهای برادر ، عوامل ژنتیکی خاصی احتمال ایجاد چندین جنین را همزمان افزایش می دهد. اما مورد دوقلوهای یکسان یک راز باقی مانده است ، زیرا به نظر نمی رسد که توزیع آنها تحت تأثیر عوامل ژنتیکی یا جغرافیایی قرار گیرد.
در این مطالعه که شامل نمونه های گرفته شده در سنین مختلف بود ، تیم توانست تأیید کند که این " امضای ژنتیکی " به مرور زمان پابرجاست ، که می تواند منجر به انجام آزمایش در بزرگسالی شود تا مشخص شود آیا شما دوقلو داشته اید که در دوران بارداری فوت کرده اند. با این حال ، آزمایش DNA تنها 70-80 reliable قابل اعتماد است ، که باید در چشم انداز اکتشافات تجاری بیشتر بهبود یابد. با این وجود می توان میزان دقیق مرگ و میر دوقلوها را قبل از تولد برآورد کرد.
این کشف همچنین می تواند ریختن نور در اختلالات خاص که شامل تغییرات اپی ژنتیک . به عنوان مثال ، سندرم بکویث-ویدمن (که با رشد بیش از حد ، استعداد تومور و نقایص مادرزادی مشخص می شود) در دوقلوهای یکسان بیشتر از جمعیت عمومی شایع است. حتی می تواند تأیید کند که بیماریهای خاصی فقط در دوقلوهای یکسان رخ می دهد و بنابراین توضیح می دهد که برخی از نوزادان ناقل این بیماری ها هستند بدون اینکه از تولد دوقلو قابل مشاهده باشند . این مطالعه در مجله Nature Communication منتشر شد .

Fil de Science را کشف کنید! هر جمعه ، از ساعت 18:30 ، خلاصه اخبار علمی هفته را که توسط روزنامه نگاران Futura برای شما رمزگشایی شده است ، دنبال کنید.

خوشحالم که شما را در بین خوانندگان ما می شمارم!
رمز و راز تفاوت بین دوقلوهای همسان فاش شد