این اولین بار نیست که ستاره شناسان کشف اولین سیاره فراخورشیدی را در کهکشانی دیگر اعلام می کنند، اما یافته های قبلی مشکوک بودن یا بی اساس بودن آنها را ثابت کرده است. با این حال، امروز یک نامزد جدید در جلوی صحنه در کهکشان Tourbillon از طریق روش گذر پرتو ایکس است. اکنون دو ماهواره Chandra و XMM Newton هستند که امکان تشخیص آن را می‌دهند.
[ویدئو] Esocast: سیارات فراخورشیدی چگونه شناسایی می شوند؟ اکتشافات سیارات فراخورشیدی که به دور ستارگان دیگر می چرخند، در حال افزایش است. دانشمندان Eso (رصدخانه جنوبی اروپا) از تکنیک های مختلفی برای برجسته کردن آنها استفاده می کنند. توضیحات در این قسمت از Esocast.
سیارات فراخورشیدی کشف شده در کهکشان راه شیری تا کنون چند هزار می سال نوری از خورشید است، اما هیچ دلیلی برای باور که بسیاری از بیشتری در سراسر منطقه ما است. وجود ندارد وجود کهکشان . آنها اساساً با دو روش کشف شدند، روش انتقال و سرعت شعاعی. اما استفاده از آنها برای تشخیص سیارات فراخورشیدی در دیگر کهکشان‌ها ممکن است غیرممکن به نظر برسد، به خصوص در مورد گذر، زیرا اگر کهکشان‌های کوچک‌تری را که مانند کهکشان‌های کوچک‌تر به هم نزدیک‌تر هستند حذف کنیم ، باید افت‌های درخشندگی ستارگانی را که حداقل چند میلیون سال نوری از ما فاصله دارند، مشاهده کنیم. ابرهای ماژلانی که کمتر از 200000 سال نوری از کهکشان راه شیری فاصله دارند.
ما هیچ دلیلی نداریم که به طور جدی فکر کنیم کهکشان ما در مقایسه با دیگر کهکشان های مارپیچی با اندازه های مشابه، مانند کهکشان آندرومدا خاص است، اما برای یک پایه محکم از دانش لازم است که در جستجوی یکسان برای کشف سیارات فراخورشیدی در کهکشان های دیگر باشد.
همانطور که در این ویدئو نشان داده شده است، M51 مدتهاست که موضوع مشاهده چاندرا بوده است. تعیین فاصله آن از کهکشان راه شیری در طول سالها اصلاح شده است. برای به دست آوردن ترجمه فرانسوی نسبتاً دقیق، روی مستطیل سفید در پایین سمت راست کلیک کنید. سپس باید زیرنویس انگلیسی ظاهر شود. سپس روی مهره سمت راست مستطیل، سپس روی «Subtitles» و در نهایت روی «Translate automatically» کلیک کنید. "فرانسوی" را انتخاب کنید. © رصدخانه اشعه ایکس چاندرا
سال گذشته، همانطور که مقاله قبلی زیر نشان می دهد، Futura آخرین نامزد جدی برای اولین سیاره فرا کهکشانی کشف شده را ارائه کرد. این ستاره M51-ULS-1b بود، ستاره ای که می توانست از یک سیستم دوتایی تشکیل شده توسط یک ستاره فشرده، ستاره نوترونی یا سیاه چاله عبور کند و ماده جدا شده از ستاره ای را که جرم آن حدود 20 برابر خورشید تخمین زده می شود، ایجاد کند. همانطور که از نامش پیداست، این سیاره فراخورشیدی بالقوه در کهکشان Tourbillon یافت می شود که به M51 نیز معروف است.
با این حال، گذر مشاهده شده، که حدود سه ساعت به طول انجامید، عجیب است زیرا در حوزه اشعه ایکس توسط ماهواره معروف چاندرا ناسا مشاهده شد و به نظر می رسد این گذر – اما به طور غیرمستقیم – با مشاهدات یک ماهواره دیگر، از ESA این تایید شده است. زمان، XMM نیوتن ، که همچنین در زمینه اشعه ایکس فعالیت می کند، همانطور که امروز در مقاله ای که در مجله Nature Astronomy منتشر شده است، توضیح داده شده است.
در سمت چپ، یک تصویر ترکیبی با گسیل‌های پرتو ایکس با رنگ کاذب از کهکشان M 51. مربع نشان‌دهنده ناحیه‌ای است که ممکن است یک سیاره فراخورشیدی در حال عبور از مقابل یک ستاره فشرده پیدا شود، همانطور که در تصویر سمت راست و در تصویر نشان داده شده است. سمت چپ. انیمیشن زیر. © اشعه ایکس: ناسا / CXC / SAO / R. دی استفانو و همکاران. قابل مشاهده: ناسا / ESA / STScI / Grendler. تصویر: ناسا / CXC / M. ویس
اخترفیزیکدانان تصادفی انتخاب نکردند که گذر سیارات فراخورشیدی را در میدان پرتوهای ایکس تعقیب کنند. مسلماً ستارگان فشرده با منشأ ستاره ای خود را با یک قرص برافزایش احاطه کرده اند، جایی که در آن ماده در حالی که به صورت مارپیچی به سمت این ستاره می افتد چندین میلیون درجه گرم می شود. اصطکاک چسبناک در گازی که این دیسک را تشکیل می دهد تا حدی که فوتون های X منتشر می کند ، میلیون ها بار درخشان تر از خورشید هستند. اما خود ستاره فشرده تنها چند ده کیلومتر شعاع دارد و قرص برافزایش آن حداکثر به اندازه مشتری است ، به طوری که یک سیاره فراخورشیدی می تواند به طور کامل تابش آن را مسدود کند، بنابراین تغییراتی با درخشندگی بسیار قوی تر و مشخص تر از سیاره تولید می کند. مورد عبور از مقابل یک ستاره هنوز در سکانس اصلی .
انیمیشنی که سیستم باینری را نشان می دهد که در آن M51-ULS-1b در حال عبور است. یک غول آبی جوان، ماده خود را می بیند که توسط نیروهای جزر و مدی یک ستاره فشرده، شاید یک سیاهچاله، مکیده شده است، که توسط یک قرص برافزایشی بسیار داغ احاطه شده است که در اشعه ایکس می درخشد. © مرکز اخترفیزیک
اخترفیزیکدانان برای ادعای منطقی بودن در حضور یک سیاره فراخورشیدی، چندین فرضیه جایگزین را برای توضیح تغییر ناگهانی درخشندگی بررسی کرده و سپس کنار گذاشتند.
آیا می تواند نوعی از خود منبع X باشد؟ در این مورد، مشخص نیست که چرا طیف و دمای تابش پس از عبور بدون تغییر باقی مانده است، مشابه آنچه که قبل از شروع آن مشاهده شده است.
آیا این می تواند گذر ابری از ماده باشد؟ غیرممکن است، ما نمی توانستیم انسداد کامل انتشار اشعه ایکس را مشاهده کنیم.
اخترفیزیکدانان تخمین می زنند که سیاره فراخورشیدی کاندید M51-ULS-1 تقریباً به اندازه زحل خواهد بود و به دور ستاره نوترونی یا سیاهچاله حدود دو برابر فاصله زحل تا خورشید می چرخد. بنابراین، دوره گذر آن حدود 70 سال خواهد بود، به این معنی که ما هنوز نمی‌توانیم در آینده نزدیک، مانند سایر سیارات فراخورشیدی در کهکشان راه شیری که از طریق ترانزیت کشف شده‌اند، تأیید کنیم که واقعاً وجود دارد. در واقع، انتظار می رود ترانزیت قابل مشاهده بعدی تنها در چند دهه آینده باشد و ما دقیقا نمی دانیم چه زمانی. © ناسا / CXC / M. ویس
همچنین نمی تواند گذر ستاره آبی با جرم 20 خورشیدی باشد که بیش از سه ساعت طول می کشد و ما تا حدی آن را با XMM-نیوتن نیز مشاهده کرده ایم (ماهواره ESA گذر سیاره ای را ندیده است).
اما شبیه سازی های عددی با یک سیاره فراخورشیدی به اندازه زحل گزارش خوبی از مشاهدات ارائه می دهد. این هنوز برای صحبت از یک کشف خاص کافی نیست، اما اکنون بسیار محتمل به نظر می رسد. اگر چنین باشد، می‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک با این روش بر اساس نجوم X، سیارات فراخورشیدی دیگر را در کهکشان‌های دیگر شناسایی کنیم.
از سوی دیگر، این نوع سیاره فراخورشیدی یا سیارات دیگری که از انفجار ابرنواختری که منبع ستاره فشرده پرتوهای ایکس را به وجود آورد، جان سالم به در برده اند، با توجه به جریان پرتوهای ایکس ساطع شده، نباید برای ظهور حیات مفید باشند. .
روش های کشف سیارات فراخورشیدی از دهه 1990 به طور گسترده ای متنوع شده است. آنها را می توان به دو دسته اصلی، روش های مستقیم و روش های غیر مستقیم طبقه بندی کرد. سه روش اصلی عبارتند از روش تصویربرداری مستقیم، روش انتقال غیر مستقیم و روش سرعت شعاعی غیر مستقیم. سیارات فراخورشیدی را از طریق مجموعه وب ما در نه قسمت کشف کنید. ویدیویی که هر هفته در کانال یوتیوب ما پیدا می شود. فهرست پخش پیشنهادی CEA و Université Paris-Saclay به عنوان بخشی از پروژه تحقیقاتی اروپایی H2020 Exoplanets-A. © CEA Research
مقاله توسط Laurent Sacco منتشر شده در 10/04/2020
این اولین بار نیست که ستاره شناسان کشف اولین سیاره فراخورشیدی را در کهکشانی دیگر اعلام می کنند، اما یافته های قبلی مشکوک بودن یا بی اساس بودن آنها را ثابت کرده است. با این حال، امروز یک کاندیدای جدید در جلوی صحنه در کهکشان Tourbillon قرار دارد و به طرز عجیبی، این ماهواره چاندرا است که می‌توانست آن را … در اشعه ایکس تشخیص دهد!
ما می دانیم که تاکنون بیش از 4200 سیاره فراخورشیدی در کهکشان راه شیری وجود دارد و تلسکوپ های ما، از اسپیتزر تا آلما از طریق هابل ، دیسک های پیش سیاره ای زیادی را در کهکشان ما به ما نشان داده اند. بنابراین باور این موضوع کمی سخت خواهد بود که در آغاز قرن بیستم ، مدل کانت-لاپلاس از تولد منظومه شمسی از یک سحابی از گاز و غبار که در حال فروپاشی برای ایجاد یک دیسک پیش سیاره ای احاطه کننده یک پیش ستاره بود، رها شده بود، رد شد. بر اساس تضادهایش با مشاهدات در منظومه شمسی تصور می شد.
در آن زمان تصور می‌شد که سیارات از قطعه‌ای از پلاسما که در اثر عبور نزدیک یک ستاره از خورشید در مدت‌ها قبل از آن جدا شده بود متراکم شده‌اند. همانطور که ما شروع به شناخت خوبی از توزیع و دینامیک گازهای ستاره ای خود گرانشی در کهکشان راه شیری کردیم، می دانستیم که این نوع برخورد باید نادر باشد. بنابراین، سیستم های سیاره ای بسیار کمی احتمالاً در کهکشان ما وجود داشته اند.
گذر احتمالی یک سیاره فراخورشیدی مشاهده شده توسط چاندرا در پرتوهای ایکس در M51. © R. Di Stefano، Julia Berndtsson، Ryan Urquhart، Roberto Soria، Vinay L. Kashyap، Theron W. Carmichael، Nia Imara
اوضاع از آن زمان به طور کامل تغییر کرده است و همه احتمالاً انتظار دارند، و به دلایل خوبی، سیارات فراخورشیدی دیگری نیز به وفور در کهکشان های مارپیچی پسرعموی راه شیری یافت شوند. در واقع، چند سال پیش، در مقاله قبلی زیر، Futura از کشف HIP 13044 b توسط ستاره شناسان ESO خبر داد.
بیش از اعلان‌های قبلی اکتشافات فرا کهکشانی، در گذر زمان تاب نیاورده است و بنابراین باید با نگاهی به گذشته، پست ساده‌ای از کشف احتمالی اولین سیاره فرا کهکشانی واقعی را در arXiv انجام دهیم.
با این حال، محققان می‌دانند که مشاهدات انجام‌شده با ابزار ماهواره چاندرا ناسا چیزی را که به نظر می‌رسد یک گذر سیاره‌ای در حوزه پرتو ایکس است، نشان داده است. کهکشان معروف M51 در فاصله 27 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد.
دوتایی که M51-ULS-1b به دور آن می چرخد، حاوی یک ستاره نوترونی یا یک سیاهچاله است که ماده ای را از یک ستاره غول پیکر جمع می کند .
در سمت چپ، با رنگ های کاذب، کهکشان M51 توسط چاندرا دیده می شود. در سمت راست، یک زوم بر روی منطقه با قاب سفید با یک تصویر هابل. دایره سرخابی موقعیت پرتو ایکس ستاره دوتایی M 51-ULS را مشخص می کند که در لبه یک خوشه ستاره ای جوان قرار دارد. © R. Di Stefano، Julia Berndtsson، Ryan Urquhart، Roberto Soria، Vinay L. Kashyap، Theron W. Carmichael، Nia Imara
مقاله توسط Laurent Sacco منتشر شده در 11/22/2010
ستاره شناسان ESO به تازگی مدرکی ارائه کرده اند که فرآیند تشکیل سیارات فراخورشیدی محدود به کهکشان ما نیست. HIP 13044 b به دور ستاره ای می چرخد که بخشی از جریان ستاره ای است که توسط کهکشان راه شیری از یک کهکشان کوتوله جدا شده است.
جهان مطمئناً پر از سیارات است و احتمالاً زندگی نیز باید یک پدیده گسترده باشد. اگر این گزاره آخر هنوز فقط یک فرضیه است، اولین مورد اکنون پس از کشف بیش از 500 سیاره فراخورشیدی در کهکشان ما در تنها 15 سال رصد آشکار به نظر می رسد. این واقعیت که تشکیل سیارات یک فرآیند جهانی است، با کشفی که توسط ستاره شناسان در رصدخانه لا سیلا متعلق به ESO در شیلی انجام شد، نشان داده شده است.
محققان با استفاده از تلسکوپ 2.2 متری MPG/ESO همراه با طیف‌نگار FEROS با وضوح بالا، حضور سیاره‌ای را کشف کردند که حداقل 1.25 برابر جرم‌تر از مشتری است که به دور ستاره می‌چرخد. در فاصله 2000 سال نوری از زمین، مسیر حرکت این ستاره ثابت می کند که بخشی از جریان جزر و مد هلمی است: جریانی از ستارگان که توسط نیروهای جزر و مدی راه شیری ما از هم جدا شده و به یک کهکشان کوتوله رسیده است که حدود 6 میلیارد سال پیش آن را بلعیده است.
جایی در مرکز این تصویر، ستاره HIP 13044 است. © ESO- Digital Sky Survey 2 / Davide De Martineil. © ESO / L. کالچادا
بنابراین، HIP 13044 b که در صورت فلکی جنوبی فورنو قرار دارد، در واقع یک سیاره فرا کهکشانی فرا کهکشانی است، اولین سیاره ای است که به نظر می رسد وجود آن تایید شده باشد. کاندیدهای دیگری قبلاً به دنبال مشاهدات اثرات میکرولنز گرانشی پیشنهاد شده بودند، اما خود این روش اثبات محکمی ارائه نکرد. عبور تنها از یک جسم آسمانی در مقابل یک ستاره، باعث افزایش ناگهانی اما کوتاه درخشش آن، کافی است به این نتیجه با اطمینان بگویم که این بدن وجود دارد. در مورد HIP 13044 ب، این است روش سرعت شعاعی که دوباره استفاده شد این امر تشخیص یک سیاره فراخورشیدی را با حرکات نوسانی که جاذبه گرانشی آن روی ستاره میزبانش ایجاد می کند، ممکن می سازد. این حرکات خود باعث یک جابجایی طیفی توسط اثر داپلر می‌شوند که با یک طیف‌نگار با وضوح بالا قابل اندازه‌گیری است، بنابراین اکنون مشخص شده است که یک سیاره فراخورشیدی وجود دارد که تنها در 16.2 روز در فاصله کمتر از قطر ستاره از سطح می‌چرخد. star HIP 13044 (یا 0.055 برابر فاصله زمین و خورشید) به نزدیکترین نقطه در طول مدار بیضی شکل خود، به دور ستاره میزبانش .
شواهدی وجود دارد که نشان می دهد HIP 13044 b مانند سیاره فراخورشیدی V391 Pegasi b از جهنم جان سالم به در برده است. ستاره HIP 13044 در واقع یک ستاره در پایان عمر خود است که از مرحله غول سرخ عبور کرده است: اکنون در شاخه افقی نمودار HR قرار دارد. این شاخه پر از ستارگان با جرم کم، فقیر از نظر " فلزات " است (یعنی برای یک اخترفیزیکدان، هسته هایی غیر از هیدروژن و هلیوم )، که در داخل هسته رخ می دهد. واکنش های همجوشی هلیوم به کربن. HIP. 13044 برای این نوع ستاره خیلی سریع می‌چرخد، که حاکی از انتقال حرکت زاویه‌ای ناشی از جذب بخشی از روند سیاره‌ای آن است. بنابراین، HIP 13044 b در مرحله غول سرخ خود، زمانی که به شدت گشاد شده بود، به دلیل نیروهای اصطکاک گاز از لایه های بالایی ستاره ای که در آن غوطه ور شده بود، مهاجرت می کرد. سرنوشت آینده منظومه شمسی ما، این کشف (که باعث خوشحالی کارل سیگان می شد ) جالب است زیرا فقر فلزی ستاره با مدل های پذیرفته شده شکل گیری سیارات به خوبی مطابقت ندارد. مقاله Science و در ویدیوی ESOCast 24 در مورد این موضوع.
سیارات فراخورشیدی می توانند یک میلیارد سال پس از مرگ ستاره خود زنده بمانند