یک مطالعه نشان می دهد که این زن مومیایی شده طبیعی از یک گورستان تقریباً 4000 ساله در غرب چین متعلق به یک جمعیت ژنتیکی جدا اما از نظر فرهنگی مرتبط است.
موسسه آثار فرهنگی و باستان شناسی وینینگ لی/سین کیانگ
نوشته

مومیایی های اسرارآمیز از آسیای مرکزی تبار شگفت انگیزی دارند. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که این افراد که ویژگی‌های چهره‌شان نشان‌دهنده میراث اروپایی است، متعلق به یک جمعیت محلی با ریشه‌های آسیایی باستانی بودند. تا پیش از این، محققان دسته مومیایی شده عصر برنز را به عنوان تازه‌واردان می‌دانستند و در مورد اینکه این دسته از غرب آسیا از کجا آمده‌اند، بحث می‌کردند.
گرمای بیابان به طور طبیعی صدها جسد دفن شده در حوضه تاریم در غرب چین را از حدود 4000 تا 1800 سال پیش مومیایی کرد. بقایای حفظ شده از این افراد از دهه 1990 حفاری شده است ( SN: 2/25/95 ). کسانی که حدود 4000 سال پیش دفن شده بودند متعلق به فرهنگ Xiaohe بودند، جمعیتی که گله داری حیوانات را با کشت گیاهان مخلوط می کرد. تابوت‌های قایق‌شکل آن‌ها شبیه تابوت‌های دیگر در منطقه نبود. و پنیر، گندم، ارزن و لباس‌های نگهداری‌شده از پشم اوراسیا غربی که در گورهای شیائوهه یافت می‌شود، به تماس‌ها یا منشأهای دور اشاره داشت.
یین کیو کوی، متخصص باستان شناسی از دانشگاه جیلین در چانگچون، چین و یک تیم بین المللی DNA 13 مومیایی حوضه تاریم را مربوط به حدود 4100 تا 3700 سال پیش و پنج مومیایی انسانی دیگر از حوضه Dzungarian نزدیک به حدود 5000 تا 4800 سال پیش را تجزیه و تحلیل کردند.
مردم تاریم اصل و نسب آسیایی را به نمایش می گذاشتند که عمدتاً در شکارچیانی که بیش از 9000 سال پیش در بیشتر مناطق شمالی اوراسیا ساکن بودند قابل ردیابی بود. محققان در 27 اکتبر در Nature گزارش دادند که این یافته نشان می دهد که مومیایی ها متعلق به جمعیتی بودند که برای هزاران سال با افراد خارجی جفت نمی شدند. هیچ پیوند DNA به گله داران اوراسیا غربی از فرهنگ آفاناسیوو ( SN: 11/15/17 ) یافت نشد، که برخی از محققان آنها را پیش ساز مردم Xiaohe می دانند.
یک اصل و نسب عمدتاً آفاناسیوو در افراد زونگاری ظاهر شد. به گفته محققان، پروتئین‌های شیر یافت شده در تارتار دندانی از هفت مومیایی تاریم نشان می‌دهد که این افراد به طور منظم محصولات لبنی مصرف می‌کنند، روشی که احتمالاً از فرزندان آفاناسیوو در حوضه Dzungarian آموخته شده است.
F. Zhang و همکاران. منشا ژنومی مومیایی های حوضه تاریم عصر برنز . طبیعت . منتشر شده در 27 اکتبر 2021. doi: 10.1038/s41586-021-04052-7.
بروس باور از سال 1984 در مورد علوم رفتاری برای Science News نوشته است. او در مورد روانشناسی، مردم شناسی، باستان شناسی و مسائل مربوط به سلامت روان می نویسد.
Science News در سال 1921 به عنوان یک منبع مستقل و غیرانتفاعی اطلاعات دقیق در مورد آخرین اخبار علم، پزشکی و فناوری تاسیس شد. امروز، ماموریت ما یکسان است: توانمندسازی مردم برای ارزیابی اخبار و دنیای اطرافشان. این توسط Society for Science منتشر شده است، یک سازمان غیرانتفاعی عضویت 501(c)(3) که به مشارکت عمومی در تحقیقات علمی و آموزش اختصاص دارد.
© Society for Science & the Public 2000–2021. تمامی حقوق محفوظ است.
مشترکین، آدرس ایمیل خود را برای دسترسی کامل به آرشیو اخبار علمی و نسخه های دیجیتال وارد کنید.