امروزه فضا یک موضوع ژئواستراتژیک است و به دلیل شتاب در سرمایه گذاری، استفاده از آن در سال های آینده به شدت تشدید خواهد شد. فعالیت های فضایی دیگر تنها به مدارهای پایین و زمین ایستا محدود نخواهد شد. فردا، استفاده های جدید ما را به ماه و مریخ می برد. برای دسترسی به همه این مقاصد و بازارهای جدید، ESA از قبل به این اکوسیستم آینده و سیستم های حمل و نقل فضایی برای رسیدن به همه این مکان ها فکر می کند. توضیحات رودگر آلبات، مدیر برنامه آریان 5، متعهد به آماده شدن برای آینده در زمینه حمل و نقل فضایی است.
[در ویدیو] گردشگری فضایی فعالیتی است که جدید نیست، اما به لطف برنامه‌هایی که ویرجین گالاکتیک یا اسپیس ایکس رهبری می‌کنند، روز به روز «دسترس‌تر» می‌شود، گردشگری فضایی آغاز یک ماجراجویی فضایی جدید است!
در ESA ، ما در حال فکر کردن در مورد پس از Ariane 6 و Vega-C و راه حل های حمل و نقل فضایی هستیم که می تواند در دوره 2030-2050 اجرا شود! رودگر آلبات، مدیر برنامه آریان 5 جیمز وب و جویس و درگیر آماده شدن برای آینده در زمینه حمل و نقل فضایی، یک تمرین آینده نگری بی سابقه که آژانس " به تنهایی انجام نمی دهد " را توضیح می دهد.
ESA به عنوان بخشی از ابتکار جدید خود در مورد راه حل های حمل و نقل فضایی اروپا که برای دهه آینده مورد نیاز است (راه حل های جدید حمل و نقل فضایی اروپا ، NESTS) و به منظور آماده سازی پیشنهادات خود برای کنفرانس وزیران بعدی، "ایسا" خواستار " نظر در این زمینه برای تولید کنندگان اروپایی شد. در بخش فضایی، خواه آنها شرکای تاریخی ما باشند، بلکه همه استارت آپ ها و شرکت های New Space ، به ویژه آنهایی که ریزپرتاب می کنند.   ".
بنابراین NESTS برنامه‌ای نیست که هدف آن ساخت پرتابگر آینده باشد، بلکه عناصری را برای یک « نقشه راه و چارچوبی برای نمایش کوتاه‌مدت این راه‌حل‌های حمل‌ونقل فضایی با هدف آماده‌سازی نشست بعدی پیشنهاد می‌کند». شورایی در سطح وزیران، برای نوامبر 2022 برنامه ریزی شده است . این تمرین آینده‌نگری صرفاً « تعمل در معماری این پرتابگرهای آینده » نیست، بلکه باید « اکوسیستم فضایی و عملیات فضایی مورد انتظار در سال‌های 2030-2050» را شناسایی و تصور کند.   "برای طیف گسترده ای از محموله به عنوان" T ELECOMMUNICATION، مشاهده، ناوبری، علم، اکتشاف، باری و حمل و نقل و پروازهای فضایی انسان است. "
در این زمان، استفاده‌های جدید از فضا مستلزم سرعت پرتاب بالا برای رسیدن به مدارهای پایین است که می‌توانند به عنوان مرکز تبادل به مدارهای بالاتر، به سمت و اطراف ماه، به سمت و اطراف مریخ و چرا حتی بیشتر از سیارک‌ها برای بهره‌برداری از منابعشان عمل کنند. .
سیستم های حمل و نقل فضایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند نمی توانند این نیازهای آینده را برآورده کنند. به همین دلیل است آن است که "لازم است به آنها را دوباره تعریف" به ویژه به خاطر دو نوع سفر در حال مطالعه هستند، "چه در   مستقیم به مقصد، یا با تحویل ابتدا به یک مدار میانی و سپس انتقال به مقصد نهایی . بنابراین هدف NESTS "به دست آوردن یک ایده نسبتا دقیق از روندهای طولانی مدت و پیشرفت های بالقوه در همه زمینه های کاربردی و با در نظر گرفتن نیازهای برنامه های آینده در حال آماده سازی " است. NESTS همچنین باید نرخ پرتاب به تمام مقاصد شناسایی شده را "به منظور برآورد و بهینه سازی طیف وسیعی از راه حل های حمل و نقل فضایی " ارزیابی کند. برای این کار، ESA سه کنسرسیوم را برای پاسخ به سوالات زیر انتخاب کرده است:
این سه کنسرسیوم عبارتند از:
سه مطالعه آینده‌نگاری فضایی کنسرسیوم‌ها برای پیشنهادات ESA در آماده‌سازی برای آینده مفید خواهد بود – ما با جزئیات بیشتر به این موضوع باز خواهیم گشت. © کلیه حقوق محفوظ است
به عنوان پاسخ، ESA یک سناریوی کامل می‌خواهد، تا " آن را به عنوان یک آژانس مسافرتی تصور کنید، جایی که وسایل نقلیه به بازارها و مقصدهای متعدد در اکوسیستمی خدمات می‌دهند که از مدار پایین شروع می‌شود و تا مریخ در حال عبور از ماه ادامه می‌یابد." اما رودگر آلبات تأکید می‌کند: « ما همچنین می‌دانیم که سناریوها، صرف نظر از اینکه چقدر خوب ساخته شده‌اند، هرگز دقیق، دقیق و پایدار نیستند، به‌طوری‌که مفروضات قوی خواهند بود، اما در معرض تغییرات کم و بیش هستند .
در این تمرین آینده نگری دو نوع عدم قطعیت وجود دارد. در واقع " پیش بینی آینده توسعه بازارهایی مانند بازارهای مرتبط با پروازهای فضایی انسان، اینترنت اشیا و اتصال " دشوار است. برای درک این عدم قطعیت، ما باید از رشد داده های مکانی و " ورود رقبای جدید که امکان ظهور خدمات جدید و رسانه های تجاری را فراهم می کند که ماهیت و دامنه آنها با قطعیت پیش بینی می شود" آگاه باشیم.
نشانگر دوم نسبتاً اجتماعی است. به عبارت دیگر، « باید از خود بپرسیم که اروپا در حوزه پروازهای فضایی انسان به کجا می‌خواهد برود ». یا یکی عقب می ماند، « کاربر ساده خدمات موجود در خارج از اروپا »، یا تصمیم می گیرد « نقش پیشرو ایفا کند و در توسعه برنامه پروازهای سرنشین دار شرکت کند ». در حال حاضر " هیچ موضع سیاسی روشنی وجود ندارد ". بحثی که در این راستا پیش می رود می تواند در 19 نوامبر در شورای میانی وزیران آغاز شود. دستیابی به سیستم حمل و نقل فضایی سرنشین دار کمتر از 10 میلیارد یورو هزینه خواهد داشت که در کمتر از هشت سال قابل دستیابی است.
در زمینه پرتابگرها، ESA در حال حاضر با " برنامه هایی برای دستیابی به آجرهای تکنولوژیکی، به ویژه در قابلیت استفاده مجدد، پیشرانه مایع و الکتریکی و همچنین سبز کردن تعداد معینی از فناوری ها " برای این آینده آماده می شود. جای تعجب نیست که پرتابگرهای آینده اروپا قابل استفاده مجدد و با انرژی مایع با هیدروژن و متان خواهند بود. پیشرانه جامد ، تخصص Avio، بدیهی است که رها نخواهد شد و جایگاه خود را در استراتژی آینده پرتابگرهای اروپایی، به ویژه برای تامین نیروی لحظه ای برای اکتشاف، خواهد داشت.
برای آماده شدن برای این آینده، ESA نیز باید نقش خود را زیر سوال ببرد. آیا این هنوز یک دفتر طراحی است که پروژه ها را با بازیابی بودجه دولتی تامین مالی می کند یا با توسعه و دستیابی به فناوری هایی که هیچ شرکتی قادر به تامین مالی آنها نیست، به یک "خسیس" تبدیل می شود، یا شریک مشتری برای نمایش خدمات جدید؟ ". اروپا همچنین می تواند از مزایای NESTS استفاده کند تا با " کمی جسارت با توسعه پرتابگرهای فوق سبز قابل استفاده مجدد به منظور پیشی گرفتن از ایالات متحده و چین " تجدید شود.
و اگر به‌طور ساده، شرط پنهان NESTS این نبود که حمل‌ونقل فضایی را دوباره متحول کند، همانطور که اروپا با پرتابگر آریان 5 ، معیاری در بازارهای تجاری ماهواره‌های پرتاب شده به مدار انتقال زمین، بسیار خوب عمل کرده است.
!
از ثبت نام شما سپاسگزاریم.
خوشحالم که شما را در میان خوانندگان ما قرار می دهم!
آریان 5: پس از پنجاهمین شلیک موفقیت آمیز، نگاهی به 30 سالگی Arianespace

source

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *