[ویدئو] نهمین سیاره در منظومه شمسی پنهان شده است ستاره شناسان متقاعد شده اند: سیاره نهم در محدوده منظومه شمسی وجود دارد. به گفته آنها، مدارهای خاص چندین جرم در کمربند کویپر و همچنین سیاره کوتوله سدنا، فراتر از نپتون، نشان دهنده این است. محاسبات جرم آن را بین 5 تا 10 برابر جرم زمین نشان می دهد. این یک غول یخی مانند نپتون خواهد بود. در حال حاضر در ناحیه مدار بسیار بیضی شکل خود در دورترین فاصله از خورشید قرار دارد. برای تکمیل مدار آن به دور خورشید بین 10000 تا 20000 سال زمان لازم است.
آیا بالاخره "سیاره 9" را پیدا کردیم؟ برای گفتن خیلی زود است. با این حال، به نظر می رسد نامزدی در داده های بدست آمده توسط ماهواره Iras در سال 1983 پیدا شده است.
در 25 ژانویه 1983، ماهواره نجومی فروسرخ (Iras) برای انجام یک بررسی کامل از منابع منتشر شده در مادون قرمز در 12، 25، 60 و 100 میکرومتر پرتاب شد. این تلسکوپ فضایی تا پایان هلیوم مایع که آشکارسازهای آن را خنک می‌کند، در 21 نوامبر 1983 کار خواهد کرد.
در دهه 1980، بقایای غیرقابل توضیح در مدار نپتون وجود سیاره دهم ( پلوتون در آن زمان هنوز این وضعیت را داشت)، " سیاره X " را مطرح کرد. اگرچه آنها بسیار کوچکتر از بقایای مدار اورانوس بودند که منجر به کشف نپتون شد ، اما انگیزه جستجوی کلاید تومبا برای یافتن یک سیاره جدید بود که منجر به کشف پلوتون در سال 1930 شد، اگرچه به سرعت مشخص شد که این جسم جدید بسیار کوچکتر از آن بود که بقایای نپتون را محاسبه کرد.
در سال 1983، در حین کار بر روی تهیه کاتالوگ منبع نقطه ای IRAS ، مایکل روآن-رابینسون به جستجوی سیستماتیک سیاره X در داده های Iras پرداخت. در جلسه ای که توسط انجمن سلطنتی نجوم در سال 1991 در مورد " دینامیک منظومه شمسی و سیاره X " سازماندهی شد، اخترفیزیکدان بریتانیایی که اکنون پروفسور بازنشسته در امپریال کالج لندن است ، گزارشی از مطالعات و تحقیقات خود ارائه کرد و در غیاب سیاره به نتیجه رسید. X در 70 درصد آسمان که توانسته بود مطالعه کند.
متعاقبا، اندازه گیری جدیدی از جرم نپتون، باقیمانده ها را از مدار نپتون حذف کرد. عدم وجود انحراف از مدار از پایونیر و ویجر پروب نشان می دهد که هیچ سیاره عظیم ناشناخته در منزلگه منظومه شمسی در هواپیما از دایره البروج ، و داده ها از حکیم نشان داده است که هیچ شی از جرم زحل و یا مشتری وجود ندارد در منظومه شمسی به ترتیب در محدوده 28000 و 82000 AU (0.44 و 1.30 سال نوری).
مفهوم هنرمند از سیاره 9 در منظومه شمسی ما. © R. Hurt, Caltech (Ipac)
کشف ده‌ها سیاره کوتوله و اجرام کوچک ترانس‌نپتونی در سی سال گذشته، هم به طبقه‌بندی مجدد پلوتون به عنوان یک سیاره کوتوله و هم به احیای فرضیه یک سیاره دور هنوز ناشناخته منجر شده است . بنابراین روآن رابینسون تصمیم گرفت تحقیقات خود را در داده های ایرس از سر بگیرد. با بررسی منابع ناشناس در سه کاتالوگ Iras، او توانست برخی از آنها را با کهکشان ها ، منابع کهکشانی یا حتی سیروس (ساختارهای نجومی رشته ای قابل مشاهده در فروسرخ) شناسایی کند.
فقط یک داوطلب در آزمون های مختلف موفق شد. این نامزد 15 ± 225 واحد نجومی (تقریباً 7.5 برابر دورتر از نپتون) خواهد بود و جرمی بین 3 تا 5 جرم زمین دارد. این در یک عرض جغرافیایی دایروی بسیار بالا و یک عرض جغرافیایی کهکشانی پایین قرار دارد، که ممکن است توضیح دهد که چرا در تحقیقات قبلی پیدا نشده است. شبیه‌سازی‌های دینامیکی مورد نیاز است تا مشخص شود آیا این نامزد با گذرگاه‌های سیاره‌ای موجود سازگار است یا خیر و آیا می‌تواند خوشه‌بندی مدار اجرام ماوراء‌نپتونی شدید را توضیح دهد . اگر چنین باشد، جستجو در یک حلقه با شعاع 2.5 تا 4 درجه با مرکز موقعیت 1983 تا طول موج مرئی و نزدیک به فروسرخ جالب توجه خواهد بود.
خواه این نامزد واقعی باشد یا نه ، ایراس در هر صورت اجازه می دهد تا حضور اجسام عظیم دوردست محدود شود. در واقع، این تلسکوپ ظرفیت تشخیص سیاره ای با جرم 10 خشکی در 380-600 AU و 20 جرم خشکی در 690-1000 AU (حد بالایی مربوط به جو سیاره ای گسترده) را داشت. برای مقایسه، جرم اورانوس و نپتون به ترتیب 15 و 17 جرم زمین است.
مقاله توسط ناتالی مایر، منتشر شده در 4 اکتبر 2021
سیاره نهم. او از هر طرف تحت تعقیب است. با این حال هنوز هرگز مشاهده نشده است. بنابراین، آیا واقعا وجود دارد؟ دو تیم از محققان اکنون نگاهی جدید به آن دارند. چه کسی شاید بالاخره بتواند آن را از بین ببرد…
در سال های اخیر، این شایعات افزایش یافته است. سیاره نهم در لبه منظومه شمسی پنهان خواهد شد. چه چیزی نظر ستاره شناسان را جلب کرد؟ مدارهای خاص چندین جرم کمربند کویپر . تمام فرضیات از آنجا عبور می کنند. حتی کسانی که استدلال می کنند که این سیاره نهم یک سیاره فراخورشیدی است که توسط منظومه شمسی ما گرفته شده است. یا … یک سیاهچاله کوچک!
شبیه‌سازی‌های تکامل منظومه شمسی ما، به نوبه خود، در تلاش برای توضیح پیکربندی این گوشه کوچک از کیهان هستند . محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا (کانادا) و دانشگاه آریزونا (ایالات متحده) استدلال می کنند که از آنجایی که آنها اطلاعات کافی ندارند. بنابراین آنها پیشنهاد می‌کنند که سیاره‌ای به اندازه زمین یا مریخ ما می‌توانست در میان غول‌های گازی متولد شده باشد، قبل از اینکه به دور از مدار نپتون رانده شود.
زیرا به گفته اخترشناسان، چیزی عجیب در مورد پیکربندی فعلی منظومه شمسی ما وجود دارد. آنها استدلال می کنند که قسمت بیرونی منظومه ما بعید است که از چهار سیاره غول پیکر تشکیل شده باشد و سپس چیزی جز سیارات کوتوله نباشد . شبیه سازی های آنها نشان می دهد که در واقع باید سیاره هایی با اندازه های دیگر وجود داشته باشد. و افزودن یک سیاره صخره ای بین غول ها مدل دقیق تری تولید می کند. حداقل در مورد مراحل اولیه توسعه منظومه شمسی ما. سپس توانست به سیارات کوتوله بپیوندد. یا حتی به معنای واقعی کلمه به فضای بین ستاره ای رانده شوند.
سیاره نهم کجا پنهان شده است؟ و علاوه بر این، آیا واقعا وجود دارد؟ © dottedyeti، Adobe Stock
در حالی که محققان امیدوارند از تلسکوپ های نسل بعدی که به زودی آسمان ها را با وضوح بی سابقه ای اسکن می کنند اطلاعات بیشتری کسب کنند، ستاره شناسان دانشگاه اوکلاهما (ایالات متحده آمریکا) نیز تکامل منظومه شمسی ما را مدل سازی کرده اند. از چهار سیاره غول پیکرش. و میلیون‌ها شی یخی که در دیسک کمربند کویپر زندگی می‌کنند. همه در طول کمتر از 4 میلیارد سال!
مدل‌هایی که سیاره نهم را در خود جای داده‌اند نشان می‌دهند که اجرام دور – آن‌هایی که هرگز از فاصله 40 تا 50 برابر زمین و خورشید ما به آن‌ها نزدیک‌تر نمی‌شوند – تمایل دارند در مدارهایی تجمع کنند که نسبت به صفحه منظومه شمسی شیب نسبتاً کمی دارند. مشخصه ای که به نظر می رسد حضور سیاره نهم را نشان می دهد. زیرا در مدل هایی با هشت سیاره ظاهر نمی شود.
بنابراین، عدم دستیابی به این سیاره نهم که همه درباره آن صحبت می کنند، مشاهده این مجموعه از اجرام دور می تواند به خوبی اثبات غیرمستقیم جدیدی برای وجود آن باشد. در اینجا باز هم باید منتظر راه اندازی سازهای جدید باشیم. برای مثال، مکان و زمان بررسی میراث ( LSST ) رصدخانه Vera C. Rubin. رصد آسمان را در سال 2023 آغاز خواهد کرد و باید بتواند اجرام فرا نپتونی را که ستاره شناسان بسیار به دنبال آن هستند، شناسایی کند.

Futura in the Stars رویدادی است که برای دوستداران نجوم و فضا قابل غفلت نیست. هر اول ماه، برای یک گشت و گذار کامل در گذر زمان، با مشاوره در مورد چگونگی مشاهده بهترین اتفاقات در آسمان، با ما ملاقات کنید. یک قسمت ویژه که هر 15 ماه منتشر می شود، از شما دعوت می کند تا درباره یک شی یا رویداد خاص که اخبار نجومی و فضایی را مشخص می کند، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

گفته می شود سیاره نهم در منظومه شمسی پنهان شده است