به لطف تلسکوپ‌هایی که کارآمدتر می‌شوند، اکنون می‌توانیم کهکشان‌های بدوی را که تاکنون به سختی قابل مشاهده بودند، شناسایی کنیم، زیرا آنها در پشت پرده ضخیمی از غبار کیهانی پنهان شده‌اند. دانشمندان تخمین می زنند که 10 تا 20 درصد کهکشان ها با این روش پوشانده می شوند. مطالعه آنها می تواند درک بهتری از شکل گیری کیهان ارائه دهد.
[ویدئو] سیاه‌چاله‌ها، کهکشان‌ها، سحابی‌ها: اگر این اجرام در نزدیکی باشند، آسمان چه شکلی می‌شد؟ ویدئویی که توسط Roscosmos منتشر شده است، ما را به کشف نوع جدیدی از آسمان شب دعوت می کند. آژانس فضایی روسیه به جای بردن ما به دوردست‌های کیهان، گنجینه‌های کیهان را برای تماشای تماشایی خیره‌کننده به ما می‌آورد.
در فاصله 29 میلیارد سال نوری از زمین، دو کهکشان جدید به تازگی توسط محققان دانشگاه کپنهاگ در دانمارک کشف شده است. آنها که در پشت لایه ضخیمی از غبار کیهانی پنهان شده بودند، تا کنون کاملاً مورد توجه تلسکوپ هابل قرار نگرفته بودند . اما به لطف تلسکوپ های غول پیکری مانند تلسکوپ آلما در شیلی، این نوع کهکشان سردتر و تاریک تر اکنون قابل مشاهده است. ما به نمونه‌ای از کهکشان‌های بسیار دور نگاه می‌کردیم که قبلاً از تصاویر هابل می‌دانستیم که وجود دارند. و بعد متوجه شدیم که دو نفر از آنها همسایه هایی داشتند که اصلاً انتظار نداشتیم آنها را پیدا کنیم. پاسکال اوش، از مرکز سحر کیهانی در مؤسسه نیلز بور و یکی از نویسندگان مطالعه مربوط به این کشف ، توضیح می‌دهد که از آنجایی که این کهکشان‌ها توسط غبار احاطه شده‌اند، بخشی از نور آنها مسدود می‌شود، که آنها را برای هابل نامرئی می‌کند.
دو کهکشان جدید به نام‌های REBELS-12-2 و REBELS-29-2 در فاصله 13 میلیارد سال نوری از زمین شناسایی شده‌اند. اما به دلیل انبساط کیهان، آنها اکنون حدود 29 میلیارد سال نوری از ما فاصله دارند.
برداشت هنرمند از تلسکوپ جیمز وب، که قابلیت‌های آن باید رصد فضا را متحول کند و امکان کشف کهکشان‌های پنهان را فراهم کند. © ESA، ناسا، S. Beckwith
با مقایسه این کهکشان‌های جدید با کهکشان‌های شناخته شده در کیهان اولیه – یعنی کهکشان‌های بیش از 13 میلیارد سال – محققان تخمین زدند که 10 تا 20 درصد در پرده‌های غبار کیهانی پنهان می‌شوند و بنابراین هنوز ناشناخته هستند.
پاسکال اوش می‌گوید: « بی‌تردید کهکشان‌های بدوی بسیار بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کردیم وجود دارد. این محقق ادامه می‌دهد که ابزارهای جدید – مانند تلسکوپ جیمز وب، که بسیار حساس‌تر از هابل است و قادر به مطالعه طول موج‌های طولانی‌تر است – گام بزرگی برای کشف این کهکشان‌های پنهان خواهد بود. تلسکوپ فضایی جیمز وب یا JSWT در واقع دارای ابزارهای پیشرفته ای است که قادر به رصد اجرام بسیار دور هستند که به طیف مادون قرمز تغییر یافته اند. پاسکال اوش (Pascal Oesch) می گوید : «مطالعه کهکشان های بدوی مانند آنهایی که ما کشف کرده ایم به ما امکان می دهد تا معمای بزرگ شکل گیری جهان را کامل کنیم». تخمین زده می شود که بین 100 تا 200 میلیارد کهکشان در کیهان وجود دارد.
تلسکوپ فضایی جیمز وب قادر به دیدن چه چیزی است که هابل نمی تواند ببیند؟