[در ویدیو] بیستمین سالگرد Futura با فرانسوا کامبز 2021 بیستمین سالگرد Futura است! در این مناسبت بزرگ، ما از حامیان مالی خود خواستیم تا نظرات خود را در مورد این موضوع بیان کنند… فرانسوا کومب به طور مشخص خود را به این تمرین وام داد و به عنوان یک اخترفیزیکدان در مورد گذشته، و همچنین در 20 سال آینده، تحلیل خود را به ما ارائه می دهد.
تلسکوپ رادیویی MeerKAT آفریقای جنوبی پیشروی تلسکوپ آرایه کیلومتر مربعی (SKA) است، یک پروژه رادیویی تلسکوپ غول پیکر متشکل از چندین آرایه تداخل سنجی در طول موج های متر و سانتی متر و مساحت جمع آوری آن معادل یک کیلومتر مربع است. به تازگی امکان مطالعه موج ضربه ای حاصل از برخورد خوشه های کهکشانی با وسعت بیش از 6.5 میلیون سال نوری را فراهم کرده است.
تحت مدل استاندارد کیهان شناسی ، گرانش خود ماده تاریک باعث فروپاشی آن در اوایل تاریخ کیهان قابل مشاهده شد و با خود فروپاشی ماده معمولی را به همراه آورد که باعث پیدایش کهکشان ها شد. اینها به نوبه خود و همیشه به دنبال غلظت ماده تاریک ، به رشته ها و همچنین در خوشه های کهکشانی حاوی صدها یا حتی هزاران کهکشان جمع می شوند.
کیهان قابل مشاهده البته در حال انبساط است، اما، درست مانند سطح منظومه شمسی یا ستارگان در یک کهکشان، این انبساط گاهی اوقات توسط نیروی گرانشی ماده خنثی می شود تا زمانی که بر اثر دافعه انرژی تاریک نیز غالب شود. به همین دلیل است که کهکشان آندرومدا در نهایت با کهکشان راه شیری برخورد خواهد کرد و به عنوان مثال با هابل نه تنها برخورد کهکشان‌ها بلکه برخوردهای تیتانیک خوشه‌های کهکشان را مشاهده می‌کنیم.
شبکه تلسکوپ‌های رادیویی MeerKAT در آفریقای جنوبی همچنین امکان شناسایی مداوم تشعشعات رادیویی از یک تمدن فرازمینی را در چارچوب برنامه ستی فراهم می‌کند. برای به دست آوردن ترجمه فرانسوی نسبتاً دقیق، روی مستطیل سفید در پایین سمت راست کلیک کنید. سپس باید زیرنویس انگلیسی ظاهر شود. سپس روی مهره سمت راست مستطیل، سپس بر روی “Subtitles” و در نهایت بر روی “Translate automatically” کلیک کنید. "فرانسوی" را انتخاب کنید. © BerkeleySETI
چند سال پیش، شبکه جدیدی از تلسکوپ های رادیویی در آفریقای جنوبی افتتاح شد. این MeerKAT است و از 64 بشقاب رادیویی منفرد به قطر 13.5 متر تشکیل شده است که در منطقه ای به وسعت 8 کیلومتر پخش شده است. امروزه تیمی از منجمان رادیویی که از داده‌های این ابزار استفاده کرده‌اند، نشان می‌دهند که دقیق‌ترین تصاویر را از موج ضربه‌ای ارائه می‌کنند، که با انفجاری که در محیط بین کهکشانی ناشی از برخوردی که پس از ادغام ایجاد شده است قابل مقایسه است. از دو خوشه کهکشان برای تشکیل خوشه معروف به آبل 3667 حدود یک میلیارد سال پیش.
این خوشه در فهرست ستارگانی از همان نوع ذکر شده است که تشکیل آن توسط ستاره شناس آمریکایی جورج اوگدن آبل آغاز شد که اولین نسخه آن را در سال 1958 منتشر کرد. امروزه شامل بیش از 4000 ستاره است.
بزرگتر از دو موج شوک مرتبط با آبل 3667، که در آن ساختار رشته ای پیچیده مشهود است، بزرگنمایی کنید. بیشتر کهکشان‌های مرئی بخشی از خوشه نیستند و در پس‌زمینه یا جلوی آن قرار دارند. اندازه کهکشان راه شیری اگر به همان فاصله از موج ضربه باشد نیز در بالا سمت راست نشان داده شده است. © فرانچسکو دی گاسپرین، رصدخانه رادیویی نجوم آفریقای جنوبی (سارائو)
به وضوح بر روی تصاویر در حوزه رادیویی به نظر می رسد که تشکیل آبل 3667 با معادل یک انفجار مافوق صوت در محیط بین کهکشانی و پلاسمای داغ که خوشه ها را حمام می کند همراه بوده است. ساختار اصلی مشاهده شده تقریباً 6.5 میلیون سال نوری وسعت دارد. به یاد داشته باشید که دیسک مرئی راه شیری ما که از ستارگان تشکیل شده است تنها 100000 سال نوری قطر دارد. می توان میزان وسعت موج ضربه ای را با دیدن بخشی از تصویر رادیویی این تصویر بر روی عکس سنتز بالا با رنگ های کاذب اندازه گیری کرد. جزئیات یافته های محققان در مورد Abell 3667 در مقاله ای موجود است که در arXiv ثبت شده است.
فرانچسکو دو گاسپرین (دانشگاه هامبورگ و INAF)، نویسنده اصلی مقاله، در مورد ساختارهای آشکار شده توسط تصاویر MeerKAT در یک بیانیه مطبوعاتی از رصدخانه نجوم رادیویی آفریقای جنوبی (SARAO) توضیح می دهد که آنها " پر از شگفتی ها و بسیاری موارد دیگر هستند. پیچیده از آنچه در ابتدا فکر می کردیم امواج ضربه ای مانند شتاب دهنده های ذرات غول پیکر عمل می کنند که الکترون ها را به سرعت هایی نزدیک به سرعت نور شتاب می دهند. وقتی این الکترون‌های سریع از یک میدان مغناطیسی عبور می‌کنند، امواج رادیویی را که ما می‌بینیم ساطع می‌کنند
از تیم های Futura در Patreon حمایت کنید!
خوشحالم که شما را در جمع خوانندگان ما دارم!
MeerKAT، پیش ساز تلسکوپ رادیویی غول پیکر SKA، از زمین بلند می شود