از روزنامه نگاری غیرانتفاعی حمایت کنید.
جسیکا هرناندز در کتاب برگ های تازه موز توضیح می دهد که چگونه جوامع بومی در مکزیک از میلپاها مراقبت می کنند ، مزارع کشاورزی که در آن چندین نوع گیاه با هم رشد می کنند زیرا می توانند از یکدیگر حمایت کنند. در این میلپا در آمریکای مرکزی، ساقه های خمیده ذرت از محصولات جدیدتر حمایت می کنند. در پس زمینه درختان موز غیر بومی قرار دارند.
LI1324/Wikimedia Commons ( CC0 1.0 )
توسط

برگ موز تازه
جسیکا هرناندز
کتاب آتلانتیک شمالی، 17.95 دلار

در طول جنگ داخلی در السالوادور که در دهه 1970 آغاز شد، ویکتور هرناندز مجروح از سقوط بمب در زیر شاخ و برگ درخت موز پنهان شد. کودک سرباز، یکی از اعضای گروه بومی مایا چورتی در منطقه، از شاخه درخت چوب زیر بغل درست کرد و لنگان به سمت گواتمالا، به سمت آزادی حرکت کرد. او به دخترش، جسیکا هرناندز، که این داستان را در برگ های تازه موز: شفا دادن مناظر بومی از طریق علم بومی به اشتراک می گذارد، گفت: «من قویاً معتقدم که این درخت موز بود که زندگی من را نجات داد. او گفت: "این موضوع طعنه آمیز است زیرا درختان موز بومی السالوادور نیستند."
جسیکا هرناندز، دانشمند محیط زیست، شباهت هایی را بین داستان پدرش و داستان درخت موز ترسیم می کند. سفر درخت موز از جنوب شرقی آسیا از طریق کشتی های اروپایی استعماری، این گیاه مقاوم را مجبور کرد تا با خانه جدید خود در قاره آمریکا سازگار شود. به طور مشابه، پدرش خود را با آواره شدن وفق داد، در نهایت در ایالات متحده مستقر شد، و اغلب در طول راه با استقبال گرمی مواجه شد.
هرناندز از داستان‌های پدرش و دیگر روایت‌های اول شخص استفاده می‌کند تا یک بحث پیچیده در مورد تأثیر متقابل بین استعمار، جابجایی مردم بومی، تخریب زمین، و تفاوت‌های بین نحوه رویکرد محققان غربی و مردم بومی به حفاظت از محیط‌زیست ایجاد کند. هرناندز اشاره می کند که بازسازی غربی اغلب می تواند بر ریشه کنی گونه های مهاجم متمرکز شود. اما او معتقد است که چنین تمرکز محدودی نمی تواند درک کند که مردم بومی – مباشران اصلی سرزمین ها – بخش جدایی ناپذیر مناظر در معرض خطر هستند.
سرفصل‌ها و خلاصه‌ای از آخرین مقالات Science News ، به صندوق ورودی شما تحویل داده شده است
با تشکر از شما برای ثبت نام!
مشکلی در ثبت نام شما وجود داشت.
برخی از محققان در حال حاضر رویکردی مبتنی بر جامعه را برای حفاظت در نظر می گیرند، که در آن مردم بومی به جای اینکه به عنوان سوژه های مطالعه خدمت کنند، در برنامه ریزی پروژه شرکت می کنند. اما هرناندز استدلال می‌کند که این هنوز به اندازه کافی دور نمی‌رود: در چنین مطالعاتی، افراد غیربومی اغلب به جای جوامع بومی صحبت می‌کنند.
ساینس نیوز با هرناندز در مورد آنچه که او به عنوان شکست های حفاظت، جابجایی بومی و ارتباط بین این دو می داند صحبت کرد. گفتگوی زیر برای طولانی بودن و وضوح ویرایش شده است.
SN : چگونه از اصطلاح " بومی " استفاده می کنید؟
هرناندز: کسی که هنوز آداب و رسوم اجدادی خود، سنت های فرهنگی، روابط خویشاوندی خود با مردم خود را دارد، چه آواره باشند و چه نباشند، و بومی آن منطقه یا مکانی است که می توانند آن را خانه بنامند.

SN : شما در مورد این می نویسید که چگونه استعمار زیست محیطی – زمانی که "مسکون نشینان" غیر بومی بر سرزمین های بومی بدون مشورت با مردم بومی حکومت می کنند – می تواند تغییرات آب و هوایی را تشدید کند و منجر به آوارگی بومیان و غم و اندوه زیست محیطی شود. غم زیست محیطی چیست؟
هرناندز: وقتی از غم و اندوه زیست محیطی صحبت می کنم، در مورد اشتیاق بسیاری از مردمان بومی [آوارگان] برای بازگشت به سرزمین های خود صحبت می کنم. راه دیگری برای نگاه کردن به آن، روابطی است که ما [مردم بومی] با طبیعت داریم – به ویژه با گیاهان، حیوانات و بستگان غیرزنده خود. وقتی تأثیرات تغییرات آب و هوایی آنها را از بین می برد، ماتمی برپا می شود که همه ما به عنوان مردم بومی دچار آن می شویم.
بسیاری از مهاجران روابط خود را با طبیعت از دست داده اند. آنها طبیعت را به عنوان کالا می بینند بدون اینکه بفهمند که برخی از این منابع طبیعی برای بسیاری از مردم معنای دیگری دارد، جدای از ارزش اقتصادی.
SN : شما همچنین در مورد تعداد دانشمندان غیر بومی که در مورد هلیکوپتر تحقیق می کنند، می نویسید. این چگونه جوامع بومی را تحت تأثیر قرار می دهد؟
هرناندز: تحقیقات هلیکوپتری زمانی است که دانشمندان یک سوال مطرح می کنند، اما به جای ایجاد روابط با جامعه ای [که] سوال به آن مربوط می شود، [آنها] فقط به جامعه می روند، داده ها را جمع آوری می کنند و دیگر برنمی گردند.
اغلب اوقات، ما می بینیم که چگونه حتی برخی از دانش [بومی] دزدیده می شود. مثالی که من در کتاب آوردم این است که چگونه یک مرد سفید پوست به جامعه بومیان [در استرالیا] رفت و در مورد «پرماکالچر» [نوعی سیستم کشاورزی خودپایه که بر خلاف کار فشرده و مجرد نیاز به کمترین اطلاعاتی از سوی مردم دارد، یاد گرفت. -کشاورزی زراعی] و بازگشت و به عنوان «بنیانگذار» شناخته شد. Permaculture چیزی است که شما می توانید در آن گواهی دریافت کنید، اما لزوماً درک نمی کنید که دانش بومی است. آن وجوه [از دوره های صدور گواهینامه] به جوامع بومی که سیستم دانش آن ها انتخاب شده است، نمی رود.
SN : آیا تلاش‌های حفاظتی غرب که ریشه در نیت خیر دارد، کافی نیست؟
هرناندز: من با مخالفت های زیادی مواجه می شوم، به خصوص وقتی که ما جوامع رنگین پوستی هستیم که علیه حفاظت از محیط زیست صحبت می کنیم. ما باید به تأثیرات آن نگاه کنیم، و من فکر می‌کنم که بسیاری از تأثیرات منفی – تمایل به ظالمانه – بر جوامع رنگین پوست دارند. [حافظان محیط زیست] تمایل دارند همه این مناطق حفاظت شده را در کشورهای دیگر بسازند، در حالی که در واقعیت، معیشت آن جامعه محلی را به خطر می اندازند. ما شاهد آن هستیم که در مناطق حفاظت شده دریایی، جایی که افرادی که برای امرار معاش به ماهیگیری متکی هستند، اجازه ماهیگیری ندارند. همچنین گاهی اوقات بسیاری از مردم را آواره می کند زیرا آنها مجبورند سرزمین اجدادی خود را ترک کنند تا فرصت های اقتصادی بهتری پیدا کنند.
حفاظت بسیار خطی است، بر یک گونه متمرکز است و لزوماً به کل چشم انداز نگاه نمی کند. به عواملی توجه کنید که چرا یک گونه خاص در حال کاهش است، و گاهی اوقات حتی به این معنی نیست که مردم در حال برداشت بیش از حد هستند – این تغییرات آب و هوا و سایر اثرات زیست محیطی است که ما تمایل داریم نادیده بگیریم.
SN : چگونه محافظان محیط زیست می توانند مردم بومی را در رویکردهای خود متمرکز کنند؟
هرناندز: آنها را به میز دعوت کنید یا اجازه دهید میز خودشان را رهبری کنند. مردم بومی سرزمین خود را می شناسند، محیط خود را می شناسند، برخی از تغییرات ناشی از تغییرات آب و هوایی را می شناسند. هنگامی که به محیط خود متصل هستید، بهتر می دانید که چگونه به آن نزدیک شوید. حافظان محیط زیست باید مردم بومی را به عنوان ذینفعان در نظر بگیرند، نه اینکه همیشه بر دولت ها به عنوان ذینفعان تمرکز کنند.
SN : به غیر از عموم مردم، چه کسی باید این کتاب را بخواند؟
هرناندز : متخصصان [حفاظت]. وقتی مردم شروع به تفکر در مورد اینکه چگونه چیزی که از آن حمایت می کنند – مانند زمینه حفاظت – می تواند باعث آسیب شود، اقداماتی انجام می دهند.
برگ موز تازه را از Bookshop.org بخرید . Science News یکی از زیرمجموعه های Bookshop.org است و بابت خریدهای انجام شده از پیوندهای این مقاله کمیسیون دریافت می کند.
سوالات یا نظراتی در مورد این مقاله دارید؟ به ما در feedback@sciencenews.org ایمیل بزنید
Science News در سال 1921 به عنوان یک منبع مستقل و غیرانتفاعی اطلاعات دقیق در مورد آخرین اخبار علم، پزشکی و فناوری تاسیس شد. امروز، ماموریت ما یکسان است: توانمندسازی مردم برای ارزیابی اخبار و دنیای اطرافشان. این توسط Society for Science منتشر شده است، یک سازمان غیرانتفاعی عضویت 501(c)(3) که به مشارکت عمومی در تحقیق و آموزش علمی اختصاص دارد.
© Society for Science & the Public 2000–2022. تمامی حقوق محفوظ است.
مشترکین، آدرس ایمیل خود را برای دسترسی کامل به آرشیو اخبار علمی و نسخه های دیجیتال وارد کنید.
مشترک نیستید؟
الان یکی شو

source