تسنیم نوشت: پژوهشگران فیزیک دانشگاه صنعتی شریف موفق شدند یک فورانگر گاما را شناسایی کنند که از نزدیکی یک سیاه‌چاله با جرم یک میلیون برابر جرم خورشید عبور کرده است.
کلانتری تصریح کرد: با استفاده از داده‌های ماهواره فرمی، پژوهشگران دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف توانستند یک “فورانگر گاما” را شناسایی کنند که از نزدیکی یک سیاه چاله‌ای با جرمی یک میلیون برابر جرم خورشید عبور کرده است؛ فورانگر گاما به فوران پرتوی گاما گفته می‌شود که از فرا کهکشان به ما می‌رسند.
این پژوهشگر دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: ماهواره فرمی که توسط ناسا در سال ۲۰۰۸ به مداری دور زمین پرتاب شده است، فوران‌های گاما را ثبت می‌کند؛ برای این فورانگر که از کنار سیاه‌چاله عبور کرده است، هم‌گرایی گرانشی رخ داده است؛ براساس نظریه نسبیت عام انیشتین، اثر همگرایی گرانشی زمانی اتفاق می‌افتد که نور از کنار اجرام سنگین عبور کند و مسیر نور منحرف شود.

وی ادامه داد: بر اثر هم‌گرایی گرانشی، دو یا چند تصویر از یک منبع نور تشکیل می‌شود؛ در این پژوهش با بررسی بیش از ۲ هزار داده فورانگر گاما، محققان ایرانی زینب کلانتری، دکتر سهراب راهوار و دکتر رحیمی‌تبار از دانشگاه صنعتی شریف به همراه دکتر اعلی ابراهیم از دانشکده فیزیک دانشگاه مسقط عمان توانستند شواهد وجود این ابرسیاه چاله را نشان دهند.
کلانتری گفت: نتایج این پژوهش ابتدا در سال ۲۰۲۱ مجله معتبر استروفیزیکال ژورنال و نتایج تایید مجدد وجود این ابرسیاه چاله، هفته گذشته در همان مجله منتشر شده است.
۴۶
جهت اطلاع از قیمت روغن هیدرولیک پارس ، گریس نسوز و انواع روغن حرارتی با ما در ارتباط باشید.
تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.