حالت تاریک
سیاهچاله کلان جرم
ALMA
تلسکوپ افق رویداد
4 دقیقه
[در ویدیو] اولین تصویر از سیاهچاله مرکزی کهکشان راه شیری، Sagittarius A* EHT به تازگی از اولین تصویر از سیاهچاله مرکزی کهکشان ما به نام Sagittarius A* رونمایی کرده است. این هیولای نجومی با جرم 4 میلیون خورشیدی در فاصله 27000 سال نوری از ما قرار دارد و قطر سایه آن معادل 15 برابر فاصله زمین و ماه است!
در حین مطالعه سیاهچاله کلان پرجرم در مرکز کهکشان ما، Sagittarius A*، محققان به کشف عجیبی دست یافتند: حبابی از گاز رشته ای که با سرعت بسیار بالا به دور آن می چرخد! پدیده ای که با فوران سیاهچاله ها توضیح داده می شود.
در 12 می 2022، اولین تصویر از سیاهچاله مرکزی کهکشان ما توسط تلسکوپ افق رویداد ( EHT ) رونمایی شد. Sagittarius A* برای اولین بار همراه با دیسک برافزایش دیسک آن قابل مشاهده بود. Sagittarius A* که در قلب راه شیری راه شیری ، در فاصله 27000 سال نوری از زمین قرار دارد، دانشمندان را با مشکلاتی مواجه کرده است: برای تصویربرداری از آن به پنج سال کار سخت نیاز بود. در واقع، مشاهداتی که بر اساس آن انجام شده است به سال 2017 مربوط می شود و توسط مجموعه ای از هشت تلسکوپ رادیویی ، از جمله آرایه میلی متری/زیر میلی متری بزرگ آتاکاما (آلما)، واقع در رصدخانه جنوبی اروپا ( ESO ESO ) در شیلی انجام شده است.
از این مشاهدات انجام شده توسط آلما، محققان در تلاش برای استنباط خواص سیاهچاله ما و محیط آن هستند. و از خوش شانسی آنها، آنها یک پدیده عجیب را در آنجا مشاهده کردند که در مطالعه Astronomy & Astrophysics به تفصیل شرح داده شده است: یک نقطه داغ که با سرعت بالا در اطراف Sagittarius A* می چرخد! ما فکر می‌کنیم که در حال تماشای حباب گاز درخشانی هستیم که به دور قوس A* در مداری شبیه به سیاره عطارد می‌چرخد، اما یک چرخش کامل را تنها در حدود 70 دقیقه کامل می‌کند. این نیاز به سرعت شگفت انگیزی در حدود 30 درصد سرعت نور سرعت نور دارد ! Maciek Wielgus در بیانیه ای از ESO ، اولین نویسنده این مطالعه و ستاره شناس اخترشناس در موسسه ماکس پلانک برای نجوم رادیویی در بن، آلمان، مشتاق شد.
سیاهچاله کلان پرجرم Sagittarius A* که توسط همکاری تلسکوپ افق رویداد (EHT) به تصویر کشیده شده است، همراه با برداشت یک هنرمند از محل کانون و مدار آن در اطراف سیاهچاله، بر اساس مدل سازی داده های پیش بینی آلما. © EHT Collaboration، ESO، M. Kornmesser، M. Wielgus
بر اساس این مطالعه، این نقطه داغ توضیح خود را در فوران سیاهچاله ها می یابد. در واقع، مشاهدات استفاده شده توسط محققان به تاریخ 6 و 7 آوریل 2017 و 11 آوریل 2017 مربوط می شود. با این حال، فوران سیاهچاله Sagittarius A * درست قبل از آخرین مشاهدات رخ داد که در پرتوهای ایکس اشعه ایکس توسط اشعه ایکس شناسایی شد. تلسکوپ فضایی تلسکوپ فضایی چاندرا. داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط محققان، منحنی‌های نور قطبی شده را تغییر دادند و آن‌ها آن‌ها را به عنوان تولید یک نقطه داغ که با سرعت بالا در اطراف سیاه‌چاله می‌چرخند تفسیر کردند. زیرا تغییر در منحنی نور قطبی شده نشان دهنده تغییر در میدان های مغناطیسی میدان های مغناطیسی اطراف سیاهچاله است.
و برای محققان، این اثباتی است که همه چیز توسط میدان های مغناطیسی بازی می شود! اکنون ما شواهد قوی برای منشاء مغناطیسی این شراره‌ها پیدا کردیم و مشاهدات ما سرنخی از هندسه این فرآیند به ما می‌دهد. Monika Mościbrodzka، یکی از نویسندگان این مطالعه و ستاره شناس در دانشگاه رادبود ، می گوید: داده های جدید برای ایجاد یک تفسیر نظری از این رویدادها بسیار مفید هستند . این شعله های سیاه چاله شبیه آنهایی هستند که در سطح ستاره ستاره ما ، خورشید، که منشاء شفق های قطبی هستند ، رخ می دهد.
در مورد سیاهچاله ، گاز داغی که به سرعت به دور آن می چرخد، یک قرص برافزایشی را تشکیل می دهد. در درون دیسک، مواد به قدری تا میلیون ها درجه گرم می شوند که به پلاسما و در نتیجه به گاز یونیزه و مغناطیسی تبدیل می شوند. به دلیل شرایط شدید دما، فشار ، سرعت ، که در دیسک حاکم است، میدان های مغناطیسی مختلفی ایجاد می شود که با یکدیگر تعامل می کنند و می پیچند. هنگامی که این میدان ها به هم می رسند، می توانند دوباره وصل شوند یا پیکربندی مجدد کنند، که منجر به چیزی می شود که اتصال مجدد مغناطیسی نامیده می شود. مقداری از انرژی انباشته شده قبل از اتصال مجدد، چه به صورت اشعه ایکس ، گرما یا حتی مستقیماً از ماده، خارج می شود. و این چیزی است که محققان مشاهده کردند: یک حباب از گاز درخشان، " در مدار عقربه های ساعت در درونی ترین منطقه جریان برافزایش،" مطالعه توصیف می کند.
در نهایت، این مشاهدات علاوه بر اینکه فوران قوس A* را نشان می دهد، گواه پدیده جدیدی است: سرد شدن جت های پلاسمایی ساطع شده از این فوران که در مدار اطراف سیاهچاله باقی می مانند. چیزی که واقعاً جدید و جالب است این است که چنین شراره هایی تاکنون تنها در مشاهدات اشعه ایکس و فروسرخ مادون قرمز از Sagittarius A* به وضوح وجود داشته است. ماسیک ویلگوس توضیح می‌دهد که در اینجا برای اولین بار نشانه‌ای قوی می‌بینیم که نقاط داغ در مدار نیز در مشاهدات رادیویی وجود دارند .
در واقع، این واقعیت که این حباب گاز در امواج رادیویی مشاهده شد، دمای نسبتاً پایینی را نشان می دهد، این امواج بسیار کمتر از پرتوهای ایکس یا مادون قرمز انرژی دارند. جسی ووس، یکی از نویسندگان ، می‌افزاید: «شاید این نقاط داغ شناسایی‌شده با فروسرخ مظهر همان پدیده فیزیکی باشند : به محض سرد شدن نقاط داغ ساطع‌کننده فروسرخ، در طول‌موج‌های طولانی‌تر ، مانند آنچه توسط آلما و EHT مشاهده می‌شود، قابل مشاهده می‌شوند.» دانشجوی تحصیلی و دکتری دانشگاه رادبود هلند. متعاقباً، محققان قصد دارند حتی بیشتر بر روی این پدیده تمرکز کنند، به ویژه از طریق مشاهدات با EHT . Maciek Wielgus نتیجه می گیرد : "امیدواریم روزی بتوانیم ادعا کنیم که "می دانیم" در Sagittarius A* چه می گذرد."
مقایسه و نکات
لوازم خانگی
قهوه ساز Dinamica ECAM 350.15.B از تخفیف Cdiscount بهره می برد!
لوازم خانگی
معامله خوب: جاروبرقی چوبی Shark IZ201EUT با قیمت کاهش یافته در Cdiscount!
Cdiscount: قیمت پایین برای صفحه نمایش گیمر PC Samsung C24RG50FZR
چتر
چتر در حال آزمایش – اینجا را ببینید!
فرستنده بلوتوث FM
فرستنده بلوتوث FM – مقایسه ما
توسط لیا فورناسون
را 22 سپتامبر 2022
به طور خلاصه
مقایسه و نکات
لوازم خانگی
قهوه ساز Dinamica ECAM 350.15.B از تخفیف Cdiscount بهره می برد!
لوازم خانگی
معامله خوب: جاروبرقی چوبی Shark IZ201EUT با قیمت کاهش یافته در Cdiscount!
Cdiscount: قیمت پایین برای صفحه نمایش گیمر PC Samsung C24RG50FZR
چتر
چتر در حال آزمایش – اینجا را ببینید!
فرستنده بلوتوث FM
فرستنده بلوتوث FM – مقایسه ما
انتخاب از
نوشتن
رصد زمین
چرا ماهواره سوات یک انقلاب است؟
باستان شناسی
کشف استثنایی غار تشییع جنازه مربوط به دوران سلطنت رامسس دوم
کائنات
سری جدید Swipe Into Space ما را در اسنپ چت بررسی کنید: آیا سیارک ها به زمین برخورد می کنند؟
فضا
این قمر زحل همه چیز مورد نیاز خود را برای پناه دادن به زندگی دارد
دسترسی به فضا
ArianeGroup از Susie رونمایی کرد، یک صحنه قابل استفاده مجدد جسورانه برای همه چیز، حتی پرواز سرنشین دار!
دسترسی به فضا
آریان 6: مصاحبه عالی با دانیل نوینشواندر، مدیر حمل و نقل فضایی در ESA
مریخ
چگونه می توان این تپه های شنی عجیب مشاهده شده در مریخ را توضیح داد؟
انرژی هسته ای
هسته ای: SMR ها، راکتورهای مینیاتوری برای توزیع بهتر برق؟
فرهنگ را منتقل کند
قدیمی ترین حرفه در جهان است
برای دریافت آخرین اخبار ما یک بار در روز در خبرنامه روزانه مشترک شوید.
مقالات Nos
همچنین بخوانید
کشف نزدیکترین سیاهچاله به زمین
21/09/2022
سیاهچاله بسیار پرجرم
کشف یک جت سیاهچاله به طول بیش از یک میلیون سال نوری!
01/09/2022
سیاه چاله
به "زوزه" یک سیاهچاله گوش دهید!
2022/08/26
حلقه ای از فوتون ها در اطراف یک سیاهچاله بسیار پرجرم آشکار شد
21/08/2022
قوس A*
به سیاهچاله هیولایی کهکشان راه شیری گوش کنید!
22/05/2022
ستاره
یک سیاهچاله ستاره ای را از راه شیری به بیرون پرتاب می کند
12/09/2019
ستاره
ستاره ای که توسط سیاهچاله کهکشان راه شیری با سرعت بیش از 1000 کیلومتر بر ثانیه به بیرون پرتاب شده است.
2019/07/08